kyosan

Kyosan legt relatie tussen lichaam, geest en voeding. Onder persoonlijke begeleiding, werk je aan een gezonde geest in een gezond lichaam.

+31 (0)6 290 238 20
‭+31 (0)6 52 42 15 25
Volg ons

Kyosan

Succesvol doelen stellen in 5 stappen

Een nieuw jaar goed beginnen is nieuwe doelen stellen. Zo’n 90% van de Nederlanders stelt elk jaar nieuwe doelen. Van vijf kilo afvallen, gezonder eten, vaker koken, stoppen met roken tot het lopen van een marathon. Ambitieuze doelen die vaak al na een maand sneuvelen. Hoe zorg je er dan voor dat je je doelen dit jaar WEL haalt? Deze 5 stappen helpen je bij het behalen van jouw doelen.

Stap 1: Schrijf al jouw doelen op

Je hebt doelen die jaren kunnen duren (het lichaam hebben van een bodybuilder) en doelen die je direct kan uitvoeren (ik wil vandaag 100 push-ups doen). Korte doelen stellen werkt effectief. Wanneer je toch een lange termijn doel wilt opschrijven, deel deze dan in stukjes. Bijvoorbeeld: ‘’Ik wil 5 kilo zijn afgevallen in juni.’’ Dit doel knip je op: ‘’in januari wil ik 2 kilo afvallen, in februari en maart 1 kilo en in april en mei wil ik 0.5 kilo afvallen’’.  ”Dit ga ik doen door drie keer per week te sporten, door een sportvasten kuur te doen en door minder wijn te drinken.” Hoe specifieker je doel, hoe beter.

Stap 2: Kies drie doelen

Rangschik de doelen die je wilt behalen. Kies drie belangrijke doelen. De andere doelen komen later, voor een betere focus.

Stap 3: Beeld je in hoe het is als je doel behaald is

Hoe zou het er uit zien en voelen als jij jouw doel hebt behaald? Zal je opgelucht en vrolijk zijn, voel je je een stuk beter dan toen je begon? Maak het zo concreet mogelijk, zodat het voor jou heel duidelijk is waarom je specifiek dit doel wilt behalen.

Stap 4: Maak je doelen smart

We kennen het wel; het SMART-principe; specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Deze methode kan jou helpen om jouw doel te behalen. Kijk naar het eerder genoemde voorbeeld: ‘’Ik wil 5 kilo zijn afgevallen in juni’’. Deze hebben we opgeknipt in maanden, om het meetbaar te maken, tijdgebonden. Om dit doel nog specifieker te maken ga je je korte doelen specificeren: ”om 2 kilo af te vallen in januari moet ik drie keer per week sporten en minder wijn drinken. Maximaal 2 glazen per week.” Als je je aan de korte doelen houdt zorg je voor een realistisch en acceptabel doel.

Stap 5: Vier je gehaalde doelen

Wanneer je een doel gehaald hebt is het goed om hier nog even bij stil te staan. Je hebt er niet voor niks zo je hard best voor gedaan en daar mag je best trots op zijn. Ben je die 5 kilo (uit het voorbeeld) kwijt, trakteer jezelf dan op iets wat jij heerlijk vindt. Dat kan een massage zijn, maar ook een speciale koffie bij jouw favoriete koffietentje.  

Waarom stellen we doelen?

Wanneer we doelen stellen, willen we deze ook bereiken. Dit maakt dat we vaak harder ons best doen om dit te behalen. Er is een rechte lijn van ons naar het doel. Aan irrelevante zaken op zijpaden van ons doel verspillen we geen tijd. Doelen zorgen daarnaast voor overzicht en terugkoppeling. Je kan zien wat je in een bepaalde tijd bereikt hebt en hierop terugblikken. Ook kan je doelen vergelijken en bekijken of er groei te zien is. Als derde is het natuurlijk heerlijk als een doel bereikt is. 

Wil jij een persoonlijk plan om jouw succesvol doelen te bereiken? Mail [email protected].
Geen persoonlijk plan? Bekijk dan hier ons lesrooster.

ADD COMMENT