Kyosan legt relatie tussen lichaam, geest en voeding. Onder persoonlijke begeleiding, werk je aan een gezonde geest in een gezond lichaam.

+31 (0)6 290 238 20
‭+31 (0)6 52 42 15 25
Volg ons

Medical Lifestyle Training

Grip op cholesterol met gezonde voeding en gezonde beweging. Bij HeartLife Klinieken werken cardioloog en lifestylecoach samen om hart- en vaatziekten te voorkomen en om de gezondheid van mensen die al klachten hebben drastisch te verbeteren met leefstijlaanpassingen.

1
VIND JE PERSONAL TRAINER OF LIFESTYLE COACH

Met onze deskundige trainers, die weten hoe ze een programma moeten samenstellen ga je aan de slag om je unieke doelen en passies te halen.

2
STEL JE PLAN OP

We werken volgens een holistische methode. Een leven in balans werkt volgens de drie principes, lichaam, geest en voeding. Bij de kennismaking wordt een programma opgesteld.

3
AAN DE SLAG

Stel je eigen Small Group samen op een moment in de week dat jullie past. Of geef je op voor een groep en wij zoeken met je mee naar gelijkgestemden. Samen met de trainer werken aan je doelen. Progressie boeken en uitdagingen houden is hierbij ons motto. Meer energie, meer lol en meer resultaten boeken!

Sanne Bernhart is lifestylecoach. Ze legt uit hoe mensen zelf weer ‘grip op cholesterol’ kunnen krijgen. 

“Bij HeartLife krijgen mensen zowel ondersteuning van de cardioloog als een coach. Samen helpen we mensen op weg om weer grip te krijgen op hun gezondheid”, legt lifestylecoach Sanne Bernhart uit. We willen voorkomen dat mensen hart- en vaatziekten krijgen. Niet met medicijnen, maar door meer energie op te bouwen. Betere keuzes te maken. Onze aanpak daarbij is meten, weten en daarna gemotiveerd aan de slag. Steeds een stap verder komen.”

De aanpak bij HeartLife start bij de cardioloog. Sanne: “Eerst meet Janneke hoe fit je bent. De conditie van de bloedvaten, de hartslag, de bloeddruk, het cholesterol, alles wordt onderzocht. Ook een ECG en inspanningstest horen daarbij. Met de uitslagen kom je te weten waar het startpunt ligt voor de behandeling en het lifestyletraject. Janneke en ik maken een behandel- en coachtraject op maat en houden gedurende het hele traject toezicht. Vaak hebben mensen al een operatie of hartaanval gehad. Juist dan is het belangrijk grip te krijgen op je risicofactoren.”

“Met een holistische aanpak kun je stap voor stap het gedrag veranderen. We bekijken eerst het eetgedrag. Dan starten we een eetprogramma met caloriebeperking om het lichaam te laten wennen aan kleinere porties. Een juiste verdeling in eiwitten, suikers en vetten. Daarnaast beginnen we rustig met bewegen. En dat hoeft niet per sé in de sportschool te zijn; ook het huishouden doen of wandelen kunnen voldoende beweging geven. Samen kijken we hoe je de juiste focus krijgt op jezelf met bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen. En hoe je tijd kunt nemen voor jezelf, hoe je mindful kunt leven. Je agenda leren beheersen. Yoga en meditatie ontdekken.”

Waar begin je als je je cholesterol omlaag wilt krijgen?

Dat begint met een combinatie van gezonde voeding en gezonde beweging om ervoor te zorgen dat je een betere vetverbranding krijgt. Daardoor gaat het cholesterol vaak naar beneden. Bij Janneke in de HeartLife kliniek doen je tussentijdse metingen om te zien welke veranderingen er zijn. Want meten is immers weten. Het is dus belangrijk dat je je cholesterolwaarden kent, want daarmee kun je concrete stappen zetten om bijvoorbeeld je medicijngebruik terug te brengen of de dosering te verlagen. Het is ook belangrijk dat je je eigen eetpatroon kent en snapt. Welke hoeveelheden passen bij jou? Neem je de tijd om te eten? Neem je kleine porties? Beweeg je na het eten? Hou je wel eens een vastendag? Waar je sowieso meteen mee kunt beginnen is meer groenten eten! Maak van je hoofdmaaltijd groenten, en neem daar een stukje mager vlees of vis bij. Op deze manier eet je meer vezels en minder koolhydraten (=suikers). Suikers slaan zich bij te grote hoeveelheden op als vetten. Ook is het verstandig om de tijd te nemen om gezonde inkopen te doen en het eten voor te bereiden. Dit zijn allemaal vrij eenvoudige manieren om zelf je cholesterol naar beneden te brengen.

Hoe kun je gedrag aanpassen, als je jarenlang hetzelfde eet- en leefpatroon hebt gevolgd?

We gaan een gedragsverandering aan die dicht bij de persoon ligt. Anders is de kans van slagen klein. We zetten kleine stappen dus. Begin bijvoorbeeld met minder vette voeding of minder alcohol en bekijk dan eerst eens wat dat doet. Daarna kun je voorzichtig andere veranderingen doorvoeren, zoals meer bewegen, en ga je gedoseerd je energievoorraad opbouwen. Als je de Fit/Food/Focus/Fun factoren doorneemt, is er altijd een goed startpunt te vinden dat bij je past.

Wat motiveert jouw cliënten het meest?

Positiviteit. Zin in lekker leven! The Fun-factor in onze aanpak. En als je goede resultaten bij jezelf ziet – je voelt je bijvoorbeeld helderder, je bent vrolijker, je cholesterol is gedaald, je huid is mooier – dan raak je misschien wel verslaafd aan ‘werken aan je eigen lifestyle’!

Wat doe je als je een hartaanval hebt gehad en bang bent om te gaan bewegen?

Ik overleg uiteraard altijd met cardioloog Janneke over de patiënten. Daarnaast ben ik er voor de mentale steun. Als mensen bang zijn om na een hartaanval te gaan bewegen, houd ik hun hand vast en laat ik zien dat het écht weer kan: op de fiets een sprintje trekken. Uiteraard doen we dat stapje voor stapje. Ik maak een plan op maat en laat mensen zelf ervaren wat ze kunnen. Iedere keer stellen we dan de doelen bij. Belangrijk is dat de aanpak positief, duidelijk maar ook fun moet zijn. Natuurlijk zijn we er ook als je de dag na het bewegen spierpijn hebt, maar zeker wilt weten of alles goed is.

Pakketten

  • 272.50
    Eenmalig
  • 4 Personen 10 trainingen

    Géén lidmaatschap!

    • De bedragen zijn inclusief gebruik ruimte en materialen.
    • Er zijn geen inschrijfkosten of lidmaatschappen.
    • Je betaalt alleen voor de trainingen.
  • 309
    Eenmalig
  • 3 Personen 10 trainingen

    Géén lidmaatschap!

    • De bedragen zijn inclusief gebruik ruimte en materialen.
    • Er zijn geen inschrijfkosten of lidmaatschappen.
    • Je betaalt alleen voor de trainingen.
  • 475
    Eenmalig
  • 2 Personen 10 trainingen

    Géén lidmaatschap!

    • De bedragen zijn inclusief gebruik ruimte en materialen.
    • Er zijn geen inschrijfkosten of lidmaatschappen.
    • Je betaalt alleen voor de trainingen.

Ontdek Kyosan

Een van ons zal contact met je opnemen.