Kyosan legt relatie tussen lichaam, geest en voeding. Onder persoonlijke begeleiding, werk je aan een gezonde geest in een gezond lichaam.

+31 (0)6 290 238 20
‭+31 (0)6 52 42 15 25
Volg ons

Kyosan

Buiten sporten in de winter is goed voor je

In de winter buiten sporten? Ja, juist dan! Veel mensen vinden het heerlijk om de hele winter binnen te zitten. Voor de tv, met een boek of misschien wel bij de openhaard. Als er al gesport wordt dan is het meestal binnen. Logisch want buiten is het zo koud! Toch denken wij dat het goed is om in de winter uit wel buiten te sporten. Hieronder vier redenen om juist wel buiten te gaan sporten.

1. Versterk je immuunsysteem in de winter

Sporten in de winter versterkt je immuunsysteem. Doordat je van binnen naar buiten gaat word je doorbloeding gestimuleerd en je immuumsysteem hierdoor versterkt. Je bent daardoor minder snel verkouden en dus minder snel ziek. Wanneer je dan toch de griep te pakken hebt, word je weer sneller beter.

Daarnaast maak je tijdens het sporten het gelukshormoon serotonine aan. Door dit gelukshormoon wordt je minder snel depressief tijdens de donkere winter dagen. Twee keer per week een half uur buiten trainen is al genoeg om je humeur te verbeteren.

2. Summerbodies are made in winter

Je denkt er nog niet echt over na, maar voor je het weet is het zomer. En dan ben je weer te laat begonnen, zoals elk jaar. Begin dit jaar eens op tijd. Begin al in de winter, zodat je je in de zomer niet druk hoeft te maken over je lichaam. Al is het maar één keer per week. Dan is het in ieder geval een begin. In de zomer ben je d’r heel blij mee!

3. Je verbrandt extra calorieën met buitensporten

Door de kou moet je lichaam harder werken om warm te blijven. Hierdoor verbrand je meer calorieën. Daarnaast is het ook zo dat je sterker wordt van hardlopen in de sneeuw. Je bent namelijk ook bezig met houden van je balans. Je houdt je armen vaak wat meer van je lichaam en spant meer spieren aan om goed terecht te komen met je voeten op de sneeuw.

Vergeet alleen niet om extra te drinken tijdens het buitensporten. Wanneer het koud is heb je vaak minder snel dorst terwijl je ongemerkt net zo veel zweet als in de zomer. Door de koude winterlucht droog je daarnaast ook sneller uit. Wil je hier meer over weten? Lees dan hier waarom water drinken in de winter zo belangrijk is.

4. Beloon jezelf na het sporten

In de winter zijn we geneigd meer te eten of een zwaardere maaltijd te maken. Een stamppot, een rijk gevulde pasta of misschien een lekkere pizza. Als toetje vaak nog een stukje chocola of misschien wel een handje (of twee) pepernoten. Dit zie je wel terug in de kilo’s. Beloon jezelf niet met te grote maaltijden.

Belonen kan ook met een warme douche, een maskertje of gewoon een lekker warm kopje thee.

Buiten training in de winter.jpg

 

ADD COMMENT