kyosan

Kyosan legt relatie tussen lichaam, geest en voeding. Onder persoonlijke begeleiding, werk je aan een gezonde geest in een gezond lichaam.

+31 (0)6 290 238 20
‭+31 (0)6 52 42 15 25
Volg ons

Kyosan

HOE KAN IK MIJN IMMUUNSYSTEEM VERSTERKEN

De angst voor het coronavirus doet mensen zoeken naar bescherming. Naast de maatregelen die het RIVM ons adviseert, is de beste bescherming natuurlijk je eigen fysieke maatregel: het immuunsysteem. In de New York Times stond een prachtig artikel met tips om het immuunsysteem te versterken. Ik heb er de belangrijkste tips voor je uit overgenomen, vertaald en aangevuld met wat we weten uit de farmaceutische hoek en wetenschappelijke artikelen.

Het immuunsysteem is een complex netwerk van cellen, organen en weefsels die samenwerken om het lichaam te beschermen tegen infectie. Hoewel genetica een rol speelt, laten langjarige studies onder tweelingen zien dat de kracht van ons immuunsysteem grotendeels wordt bepaald door niet-erfelijke factoren. De ziektekiemen waaraan we gedurende ons hele leven worden blootgesteld, maar vooral ook leefstijl-factoren zoals stress, slaap, voeding en lichaamsbeweging spelen allemaal een rol in de kracht van onze immuunrespons.

Van bepaalde voedingsmiddelen en -supplementen is het bekend dat het je immuunsysteem ondersteunt en versterkt, maar een garantie dat ze je beschermen tegen het nieuwe coronavirus heb je absoluut niet. Wat vooral belangrijk is in het vitaal en actief houden van je immuunsysteem zijn vooral fysieke processen. Het verlagen van je stress bijvoorbeeld. 

Zorgen over het coronavirus, de ingestorte aandelenmarkt, thuisblijvende kinderen, misschien wel het verlies van je baan of een deel van je inkomen en de ontwrichting van het leven in het algemeen, hebben onze stressniveaus verhoogd. En het is nu juist de stress die ons vatbaarder maakt voor infecties en in dit geval dus luchtwegaandoeningen. Langjarige studies laten zien dat mensen die zeggen minder stress te hebben, maar ook mensen met een goed huwelijk, sneller genezen van ziekten en verwondingen. Technieken die je leren de stress te beheersen, zoals meditatie, yoga, ademhalingsoefeningen of praten met een therapeut, dragen daarom bij aan het sterk houden van je immuunsysteem.

Een immuunsysteem zonder slaap werkt niet zo goed. In een verrassende studie vonden onderzoekers dat mensen die regelmatig minder dan zes uur per nacht slapen 4,2 keer meer kans hebben om verkouden te worden dan degenen die meer dan zeven uur slapen. Het risico is zelfs nog groter als iemand minder dan vijf uur per nacht sliep. Het je aanleren van betere slaapgewoonten is een goede manier om je immuunsysteem te versterken. Dus minimaal zes tot zeven uur slaap per nacht in een regelmatig schema. Vermijd schermen, nachtelijk eten en intensief sporten vlak voor het slapengaan.

Controleer je vitamine D-spiegel. Diverse onderzoeken suggereren dat een juiste vitamine D-spiegel – en het nemen van een vitamine D-supplement – je lichaam helpt bij het bestrijden van luchtwegaandoeningen. Mensen, vooral wat ouderen die in een studie een hogere dosis dan gemiddeld hadden gekregen, vertoonden 40 procent minder luchtweginfecties dan de groep met de standaarddosis. Ons lichaam heeft voldoende vitamine D nodig om juist die eiwitten te produceren die virussen en bacteriën doden. Vitamine D is te vinden in vette vis, zoals zalm, maar de beste verhoging van je vitamine D-waarden is de blootstelling aan de zon.

Vermijd overmatig alcoholgebruik. Onderzoek toont aan dat mensen die te veel drinken vatbaarder zijn voor luchtwegaandoeningen en longontsteking en langzamer herstellen van infectie en wonden. Overmatige alcohol tast het mucosale immuunsysteem aan, dat juist essentieel is om infecties te bestrijden. En het is niet alleen chronisch drinken dat schade aanricht. Binge drinken kan ook het immuunsysteem aantasten. Een of twee glazen per dag is eigenlijk wel het maximum. 

Gezond eten is belangrijk voor het behoud van een ​​sterk immuunsysteem. Het is niet bewezen dat een bepaalde voeding of 1 soort supplement het immuunsysteem ondersteunt of ziekten afweert. Veel voorkomende voedingsmiddelen die worden aangeprezen vanwege hun immuunversterkende eigenschappen zijn knoflook, gember, citrusvruchten, kurkuma, oregano-olie en botten-bouillon. Er zijn studies die suggereren dat deze voedingsmiddelen helpen, maar een echt sterk bewijs is er niet. De werking van  zinksupplementen, vooral bij kinderen, is wel aangetoond, maar als je al genoeg zink uit je dieet haalt, is het nemen van een supplement niet per se nodig. Zorg dat je voldoende koolhydraten binnen krijgt. Die zijn op het moment niet populair, maar dit is niet het moment om te (dagdeel)vasten of te lijnen. Daar schiet je lichaam van in de stress. Het is natuurlijk mooi meegenomen, en misschien wel het belangrijkste, dat je geniet van het eten waarvan men zegt dat het immuunversterkers zijn. 

Een gezonde lichaamsbeweging is een must, en dan met name matig intensief beweging, je lichaam dus niet uitputten. Zorg bij het bewegen er wel voor dat je luchtwegen etc niet te veel afkoelen. Te hard sporten levert stress op.

Waar het specifiek het coronavirus betreft zijn de externe maatregelen vanzelfsprekend waarmee altijd eerst rekening gehouden moet worden. Vaak en intensief je handen wassen. Van je gezicht afblijven, sociale contacten voorkomen en vooral goed nadenken over alles dat je kan doen om je te beschermen tegen virale aandoeningen.

Sanne Bernhart

Medical Lifestyle Coach

www.kyosan.nl

Met dank aan Martin de Munnik, Neurensics, Prof. Dr. Victor Lamme, Laurens Schulpen, Vitae Maximus, NYTimes. 

https://www.linkedin.com/in/martin-de-munnik-9286423/

https://www.seattlemarathon.org/running-and-the-immune-system

https://www.erasmusmagazine.nl/2020/03/13/unieke-vondst-in-erasmus-mc-antilichaam-tegen-corona/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28515951/

https://neurensics.com

https://vitaemaximus.nl

https://www.nytimes.com/2020/03/10/well/live/can-i-boost-my-immune-system.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4302727/

http://gatherthepeople.org/Downloads/Marriage_Health.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3374921/

https://www.nytimes.com/guides/well/how-to-sleep

https://www.bmj.com/content/356/bmj.i6583

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4590612/

https://www.cdc.gov/alcohol/fact-sheets/moderate-drinking.htm

https://www.nytimes.com/2020/03/04/well/move/exercise-immunity-infection-coronavirus.html

https://well.blogs.nytimes.com/2016/04/22/ask-well-does-turmeric-have-proven-health-benefits/?mtrref=www.nytimes.com&gwh=16A14A040CBC3938F0B0F46186CEC08E&gwt=pay&assetType=REGIWALL

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11035691

https://academic.oup.com/jn/article/146/2/389S/4584698

https://parenting.nytimes.com/childrens-health/elderberry-benefits-dangers

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3394849/

https://www.nytimes.com/article/what-is-coronavirus.html?action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-coronavirus&variant=show&region=BELOW_MAIN_CONTENT&context=storyline_guide

ADD COMMENT